7 juni 2017

Nürnberg

Vår tredje dag i Tyskland begav vi oss mot Bayreuth, med ett stop i staden Nürnberg. Det vi inte hade räknat med när Wolfgang plockade upp oss på morgonen var att vi skulle sitta ett flertal timmar i bilköer. Så den resa som skulle ta oss ett par timmar, blev hela 5 timmar med stockningar på både trefiliga Autobahn och alla små vägar vi tog. Så där fick jag se den riktiga sidan av att bo i Tyskland..



Väl framme i Nürnberg var vi vrålhungriga så vi gick vi till en restaurang, eller en typ av grill, där vi beställde in bratwurst och potatissallad. Ingen höjdare enligt mig och det fick jag verkligen känna på senare.. Efter att ha ätit gick vi upp till en borg som gav oss utsikt över hela stan. Och häftiga utsikter är typ det bästa jag vet, ifall nu någon har råkat missa det vid det här laget haha. Där över stan såg vi iallafall några gamla kyrkor, söta hus och röda tegeltak överallt.



Nere vid torget fick vi höra historien om den mystiska guldringen i Schöner Brunnen. Själva historien har jag glömt men att hitta den guldiga ringen ska tydligen ge lycka och om man snurrar på den kan en önskning uppfyllas. I all tankspriddhet glömde vi ju snurra på ringen medans den gamla gubben vid fontänen berättade historien.. men jag hoppas ju vi får vara lyckliga för det haha.



Sista stoppet i staden blev Ehekarussell, som var en äktenskapsfontän. Fontänen visade ett äktenskaps olika skeden med både lycka, avund, ilska och allt som hör till. Wolfgang kunde dessutom berätta oss historien om fontänen och de olika skedena så en runda runt en fontän blev plötsligt intressant. Den här fontänen var annars också väldigt detaljrik så det fanns saker att se på överallt.



Efter besöket i Nürnberg fortsatte vi bilfärden mot Bayreuth. En bilfärd jag nog aldrig glömmer. Jag är aldrig åksjuk men efter bratwurst och äcklig potatissallad(som förövrigt smakade lim) mådde jag så dåligt när hela vägen bestod av upp- och nerförsbackar och vägar formade som S.. Usch. Men när vi sent på kvällen kom fram till Bayreuth såg vi Sebbes fammo glatt vinkande stå och kucka ut genom fönstret och då kändes allt så bra igen. Den hemska bilresan var nog värd allt i slutändan.

2 kommentarer: