22 december 2017

En lista om julen

Beskriv julen med 3 ord
Familj, mys, stjärnor

Vad ger dig julstämning?
Omgivning och traditioner, t.ex skyltfönster, lucia, ljus och självklart snö där ute.


När vill du att första snön ska falla?
Kring lilla jul, för jag vill gärna att det ska vara vitt på marken hela december.

När tycker du att det är dags att pynta?
I mitten av november kanske, men med måtta. Jag tycker att det är finast med lite mindre pyntning överlag också och gärna i vitt och silver. För mig räcker det bra med en gran, julstjärnor i fönstren, någon tomte och mysiga ljus. Inget mer än så.


Tycker du mer om att ge eller få julklappar?
Självklart gillar jag att få julklappar, men har de senaste åren nästan börjat uppskatta att ge mer. Det är så roligt att planera och vara uppmärksam på vad en person önskar sig och sedan överraska den med just den saken. 

Vad är din julönskning?
En mysig jul med friska och glada nära o kära.

Vad måste finnas på julbordet?
Morotslåda, köttbullar, skinka eller kalkon och julmust!


Öppnar ni julklapparna på morgonen eller kvällen?
Vi öppnar faktist julklapparna på morgonen och det har vi nog gjort de 12 senaste åren tror jag. Tycker det är helt mysigt så också, då ägnas hela kvällen till att bara umgås med varandra.

Vad är viktigast på julen?
Att vara med nära och kära och uppskatta allt det man har.

Vad ska du göra på jullovet?
Jag har ju inget riktigt jullov men har faktist ledigt hela 4 dagar från jobbet vid jul, så ett minilov har jag. Då ska jag självklart upp till Österbotten o mysa med familjen.

Hur firar du julen i år?
I år börjar vi julafton hos mommo med julgröt, sen antingen före eller efter det ska julklappar öppnas och på kvällen åker vi till min moster. Där hoppas jag vi får en kväll full med god mat, mycket skratt och en mysig kvällspromenad. På juldagen har vi fammo och mommo över på julmiddag, på kvällen blir det antagligen en sväng till hotellet och de övriga juldagarna ska jag bara njuta av ledighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar